MammaMages historie

MammaMage ble grunnlagt av Katarina Woxnerud. Starten var en applikasjon som først fantes  på AppStore for iPhone den 18. januar 2013.

1409 foto kw Aktiv Mamma

Foto: Anthony Andrews

Tanken med MammaMage var, at man på en enkel måte skulle kunne nå frem med information til nybakte mødre om hvordan komme igang på en bra måte etter fødsel. Mange kvinner som Katarina møtte fikk entent ingen information om hvordan de skulle trene for å få orden på magen etter fødsel, eller ble møtt med råd om situps og magplanken for å få bot med ryggplager og delte magemuskler. På sin klinikk møtte hun kvinner som hadde fått program med 5-6 ulike variasjoner av mageplanken som et oppstartsprogram kort tid etter fødselen. Planke-øvelser ble sett på som standard og var det som ble pumpet ut av ”eksperter” på trening etter fødsel.

Frustrasjonen over hvordan man best kunne nå ut med informasjon og nå frem til kvinner var stor. Så når forslaget om å lage en applikasjon dukket opp, så hun at dette var en bra måte å oppnå det hun ønsket.

Tanken med MammaMage var en app som kvinnen kunne følge hjemme, med øvelser som forhåpentligvis gav litt mer ”riktig” aktivering enn situps og mageplanken.
Appen ble raskt veldig populær, da den kom ut på Google Play i 2013.

I 2013 økte intressen for konsultationer av magen, målning av diastas og oppfølging med treningsprogram enormt mye. Køen ble lang kos Katarina og mange trenere viste interesse for å lære mer om hvordan MammaMage fungerer.

 

Kurs for å utdanne sertifiserte MammaMagetrenere ble satt opp for første gang i 2014. Kurset rettet seg mot naprapater, fysioterapeuter, personlige trenere og tilsvarende med en grunnutdannelse innenfor menneskekroppens anatomi, fysikk og funksjon.  Tanken er å anbefale kvinner på andre steder å søke hjälp hos cert. MammaMagetrenere for å få lignende vurdering og träning som Katarina selv gir.

I 2014 ble det gjennomført i alt 19 kurs. Samme året ble også det første MammaGravid gjennomført: et kurs om hva man skal tenke på under graviditeten – ettersom det er mye kvinnen selv kan gjøre for å reducera risikoen for å rammes av diastase ved å trene riktig under graviditeten.

Startskuddet gikk også for Mamatummy Day – en dag hvor vi øsnker å løfte frem spørsmålet om hvorfor så mange kvinner har vedvarende plager med mage- og bekkenbunnsområdet etter fødselen, men opplever at de ikke får informasjon eller taes på alvor i helsevesenet. En dag hvor vi løfter frem problemstillinger knyttet til temaet, samt deler informasjon digitalt og via event i hele Norden.

MammaMage Norge drives av Benedicte Skårslette som tok over sommeren 2017, og er ansvarlig for det norske markedet knyttet til alt vedrørende MammaMage og AbHealer.

2015
I 2015 ble MammaMage et AB, og er under kontinuerlig utvikling. MammaMage siteres ofte på ulike sider og angis som kilde ved artikler om trening etter graviditet.

I løpet av 2016 ble de første kursene med MammaUte arrangert både i Norge og Sverige – med fokus på hvordan man kan trene utendørs med gravide og nybakte mødre på en skånsom måte.

 

Setter ny standard
MammaMage har satt en ny standard for hva man som kvinne bør trene i tiden rett etter fødsel. Før MammaMage kom var den tradisjonelle uppfattningen at situps og mageplanker var det som skulle utføres, og at disse øvelsene skulle bidra til å lege samt styrke den uttøyde magen, slik at den skulle kunne tåle hverdagsbelastning – og trening. Men genom att titta på hur kroppen arbetar i rörelse, muskelfysiologi och anatomi har Katarina introducerat ett annat tänk. Det handlar om å tilstrebe en langsom start og å aktivere de dype muskelsystemene – de systemene som bør være aktive hele tiden i hverdagen, uansett om man er nybakt mor eller ikke.

Helheten i kroppen
MammaMage handlar om helheten i kroppen. Å få igang den dype magemuskulaturen som er koblet til bekkenbunnsmuskulaturen. Når treningen utføres i nøytral posisjon, øker man muligheten for samspill med de dype musklene i ryggen. Ved å holde i gang pusten får man med muskeln i mellomgulvet – diafragma. Hele den indre sylinderen aktiveres, slik at den styrkes og dermed kan formidle kraft mellom over- og underkropp.

Det legges stor vekt på den nøytrale holdnignen, ettersom det er den som kvinnen har behov for å trene opp igen etter graviditeten. Ved nøytral holdning kan krafter i kroppen overføres og tas opp på en bra måte. I alle øvelsene oppfordres kvinnen til å ha nøytral holdning – ikke en krummet posisjon av ryggen, som mange oppfordres til å har eller automtisk inntar ved mageplanker.

 

Om Katarina
Tidligere har Katarina publisert 14 bøker, 9 treningshefter, 7 treningsdvd´er, samt medvirket som ekspert i TV og radio. Du kan følge henne på hennes bloggfab50.se (”Alt før 50år er oppvarming!”) og lese mer om henne på www.woxnerud.se. Du finner henne også i hvert nummer av ukebladet Tara med oppstart juni 2015.

 

Om MammaMage Norge

MammaMage Norge drives av Benedicte Skårslette, som også har agentur på AbHealer og MammaMages produkter med Helhetshälsa i Norge. Benedicte er naprapat og osteopat, samt cert. MammaMagetrener. Hun er lidenskapelig opptatt av kvinnehelse og å hjelpe kvinner med problemer knyttet til svangerskap og fødsel. I klinikk jobber Benedicte for øvrig med generell kvinnehelse og gynekologiske plager. Benedicte er mor til to.