Om MammaMage appen

Her ser du et utdrag fra appen MammaMage, som er tilgjengelig på App Store og Google Play.

På de fleste nivåer finns det trening i stående posisjon – også der det står at ryggen vanligvis har støtte. På samtlige nivåer finns det også trening for bekkenbunnsmuskulaturen.

Øvelsene vises med tydelige bilder eller med film. Før øvelsene deles generelle tips om trening og teknikk, noe som gjelder for alle øvelsene som vises separat. I forbindelse med hver øvelse finns deretter instruksjoner spesifikt for den gjeldende øvelsen.

I forbindelse med hver øvelse finns en timer for tidtagelse, som viser hvor mye som gjenstår å trene med en stolpe. Når tiden er ute overgår timeren automatisk til å vise tiden for hvile (vanligvis 10 sekunder), for deretter å gå direkte over til å vise neste treningsperiode.

I appen finns enkelte teoretiske deler som omhandler magens muskulatur, hva man skal tenke på i forbindelse med trening og hvordan man kan trene i hverdagen.

Appen er i dag tilgjengelig på svensk og engelsk. En norsk oversettelse utarbeides under våren 2018.

 

SAGT OM APPEN

MammaMage er en ny app med fokus på trening med foremål om å hjelpe en kvinnes kropp tilbake til god funksjon i kjernemuskulaturen etter fødselen. Etter å ha gått igjennom den er jeg både glad og imponert. Glad for at det nå finns ett enkelt og bra steg-for-steg verktøy for å hjelpe kvinner i gang med trening etter fødsel på en metodisk og trygg måte. Imponert over den jobben som ligger bak. Inneholdet oppleves som vel gjennomarbeidet og støtter seg på moderne forskning.

I mitt arbeide som fysioterapeut har jeg under 20 år sett så manga, ikke bare nybaket mødre, som har behov for å trenne opp sin kjernestabilitet og kontroll. Mesteparten av mennesker som har eller har hatt problemet med korsryggsmerter får ofta en nedsatt kontroll av sin kjernemuskulatur. Appen kunne med andre ord egentlig blitt kalt ”Friskere rygg!”